Monday 17 September 2012

10 sen


salam.10 sen??adakah 10 sekarang masih bernilai lagi??cuba kalau kita fikir dengan 10 sen sekang kita mampu bila apa??.hanya mmpu membeli gula-gula shaja kan,,.??topik aku hari ini bukan lah tentang 10 sen tu tapi saja ja la aku mula mukadimah aku hari ini dengan 10 sen,,.kerana 10 sen yg kita aggap tidak bernilai pada hari dan waktu sekarang ni lah yg selalu kita buang di merata pelusuk tempat di sekitar rumah kita.ini membuktikan bahawa duit 10 sen ini tidak lg bernilai tp kalau duit tidak cukup 10 sen  mungkin ia tidak akan menjadi RM1 mahupun RM 10 walhal ia tidak akn cukup Rm100 serta ia tidak akan cukup Rm 1000 dan seterusnya.
Opss,dah panjang pulak aku melalut,hehe..sebenarnya main topic aku adalah tentang sedekah.ramai masyarakat sekarang sudah lupa dengan amalan sedekah.ramai yg amat pentingkn wang semata-mata.sedang sedekah jariah mereka lupakn  dan ini amat sedih sekali.kalau duit yg kita selalu kita letak merata-rata tu sebagai contoh duit syiling 10sen tu kita sedekah kan pada golongan yg memerlukan.adakah ia akan menjadi lebih berguna kerana hati kita lebih ikhlas.walaupun 10 sen kita bersedekah ia amat bermakna.cuba la kita bayangkan kalau dalam masyarakat kita  pakat2 bersedekah sebanyak 10 sen mungkin bilngan sebanyak 10 sen tu kan bertambah “ sedikit-sedikit lama-lama akan menjadi bukit”.
Tidak susah pun untuk berbuat demikian..mudah ja..kan??,,.selamat beramal..salam

No comments:

Post a Comment