Saturday 28 July 2012

sukan yg saya minati

Ini merupakan sukan yang saya minati sejak dari kecil lagi.Minat ini mula apabila ayah saya membeli jentera lasak ini.Pada mulanya,ayah saya hanya membeli jentera ini hanya lah untuk memudahkan dia untuk kebun.Jentera honda Srf 250 cc dengan kuasa enjin 4 lenjang ini dapatmemudahkan dia untuk pergi ke kebun yg agak kehulu sedikit sahaja.tjuan ayah saya pergi ke kebun adalah disebabkan untuk memberi kuda,lembu dan kambingnya makan.dengan adnya jentera ini jalan yg becak yg mghubungi jalan besar dgn kebun dapat ayh saya redahi dgn kpakaran yg dy da kerana pda awal zaman kegemilangannya dahulu,dia merupakan seorg rider yg hebat.

Saya mula berminat apabila umur saya mencecah awai usia 10 tahun.Memang diawal usia ini lah saya bergiat aktif dalam sukan permotoran yang extreme ini.Menunggu motosikal ini bersama ayg saya umpama menaiki jet appolo yg digunakn oleh angkasawan kita.Kelasakan cara kawalannya membuat saya tertarik untuk mencuba.Bila saja ada peluang saya akn meminta kebenaran untuk merasai deruman enjin jentera ini.Hehe...dengan keberanian yg ada saya cuba untuk mencari kawasa berbukit agar dapat melakukan aksi yg ditunjuk kan pada gmbar yg saya poskan tersebut.

saya pernah jatuh apabila mencuba melakukan aksi tersebut dan bangkit mencubanya lg.hari demi hari saya lakukan aksi tersebut shinggalah pada satu hari ada seorg Abg ni yg datng kpd saya.

Abg tulah"adik bt pa sorang2 kat sini ni..berani adik tunggang mto ini sampai ke kebun ini.
Saya ckp"saya mai dengan ayah saya abg".
Abg tulah"owh,yaka.napa adik dok naik mto nie.abg tgk adik mcm dok baru blejar ja".
Saya ckp"ya,saya bru bljaq jaa..sya minat sukan lasak nie tp saya xtau cra2 utk2 menunggangnya".
abg tulah"adik mai nk pinjam mto nk naiik kejap,boleh tak,,,??"
Saya ckp"abg nk naik p mna?(saya pun tkot dgn permintaan abg itu)"
Abg tulah"abg nk naik kat kawasa ini ja.boleh tak??".

selepas berfikir saya pon mmberi kbenaran kpd abg itu.dengan bergaya nya abg tu naik jentera aku dan melakukan aksi2 yg lasak yg mmbuat aku begitu kagum.tangkapan awal aku salah terhadap abg itu.

Selesai mnunggang jentera aku abg itu memberitahu bhawa dy pun merupakan rider pada zaman dia muda2 dlu.tp di usia yg muda abg tu berhenti dari sukan itu disebabkan kemalangan jalan raya.dia mengajak aku kerumahnya untuk bersembang-sembang.aku pun tidak menolak twaran nya kerana aku berfikir bahawa mungkin rezekiaku akan muncul di hadapan sana.

Pada keesokkan harinya aku pun pergi rumah abg itu berasas petua jalan yg dy bagi.Apabila sampai saja dirumahnya,alangkah terkejutnya aku apabila aku lihat 3 buah jentera bertayar dua ini,.Ketiga-tiga jentera ini mmg nmpk style.Semua keluaran yamaha yzf 450 cc 4 lenjang.Wah..kagumnya aku,adakah mimpi sekarang?menjadi tnda soal..hehe.

Setelah lama kami berbual,baru lah aku diberitahu oleh abg itu yg bernama mohd azizan atau org memanggilnya dgn panggilan Jan bahawa mahu aku menjadi rider menggantikan nya.Alangkah bahagianya aku ketika itu.Dia suruh aku meminta kebenaran ibubapa aku.dengan sepantas kilat aku aku balik kerumah aku bertanya kpd mak aku.Mak aku suruh aku meminta kebenaran kepada ayah aku.Jadinya terpaksa la aku menunggu ayah aku balik kerja.
Sampai petang aku tunggu ayah aku pulsng dari kebunnya,kedengaran deruan enjin motosikal ayh aku mendekati rumah aku.Aku sepantas kilat keluar menjumpa ayah aku.Dengan bacaan basmallah menjadi pembuka bicara,aku pun bertanya kepada ayah aku tenteng apa hajat aku itu.selepas sekian lama aku berbincang dengan ayah aku.Barulah ayah aku memberi kebenaran kepada aku tapi bersyarat.Syaratnya ialah aku mestilah belajar bersungguh-sungguh dan pandai-pandai bahagikan masa belajar dengan aktiviti tersebut.mMka bermula lah aku sebagai rider di usia yang muda..

No comments:

Post a Comment