Monday 30 July 2012

KEJURUTERAAN PERISIAN




             Apa Itu Kejuruteraan Perisian  




                                                                                 
                   Kejuruteraan perisianini ialah tentang kerja-kerja yang membuatkan sistem utama komputer berjalan dengan lancar dan baik. Ia juga menjalankan pengaturcaraan berkaitan digital dan arahan komputer setiap fungsi yang direka bertindak mengikut apa yang dikehendaki. Ia adalah kaitan dengan pembelajaran mereka, membina dan membuat sistem operasi.





Apa yang dipelajari nanti

Apabila belajar nanti, anda akan belajar untuk berhadapan dengan masalah-masalah bila membina sistemsoftware. Kursus ini memberikan pendedahan untuk kemahiran-kemahiran memprogram sistem seperti menggunakan bahasa java.
Dari apa yang dipelajari, anda akan lebih berkemahiran untuk membina bahasa-bahasa arahan untuk membangunkan sistem perisian seperti sistem pengiraan, sistem litar, sistem arahan robotik, sistem permainan komputer dan banyak lagi.


Matapelajaran yang akan dipelajari
Kebiasaannya bagi jurusan ini anda akan pelajari subjek seperti analisis dan interpretasi permintaan pengguna, grafik komputer serta visual, merekabentuksoftware, sistem database, membuat aplikasi internet, teknologi multimedia,Operating system, disiplin/etikaprogramming,Software development tool.


Peluang pekerjaan

Apabila anda keluar dari bidang ini, bolehlah mencuba samaada di sektor kerajaan atau swasta untuk memohon sebagaisoftware developers, system analysis, programmers, software designers, web developers, network and communications specialists atau software engineers.


Tahukah anda

Untuk pengetahuan anda, sebagai pengambil upah untuk membuat website atau menjualsoftwareyang dibuat sendiri mampu mendapat pendapatan sehingga lebih dari  4 angka. Kini mungkin terdapat sistemwebsiteyang percuma untuk di gunapakai, tetapi untuk mendapat hasilwebsiteyang terbaik dan tinggi nilainya haruslah pandai untuk membina dan mengubahsuaicode-codenya tersendiri. Bagi yang mahir dalam bidang ini mungkin tiada masalah untuk menghasilkan rangkawebsiteberkualiti serta mampu menjual kepada pasaran terbuka. Begitu juga membuat perisian kepada agensi-agensi dengan bertujuan mempermudah urusan serta sistem peyampaian. Perisian-perisian yang dicipta juga boleh dijual dengan harga yang agak tinggi sesuai dengan kemampuan perisian tersebut.





                                                                                                                       

No comments:

Post a Comment